Висока школа струковних студија за васпитачe „Михаило Палов”, Вршац, Омладински трг 1, 26300, Вршац, подржана средствима Покрајинског секретаријата за високо образовање и научноистраживачку делатност, реализује пројекат (бр. 142-451-2195/2022-02/1) под називом:
ХЕУРИСТИЧКЕ СТРАТЕГИЈЕ КАО КРЕАТИВНИ ДИЗАЈН У ВИСОКОШКОЛСКОЈ НАСТАВИ
Трајање пројекта: 12 месеци
Истраживачки тим:
др Даница Веселинов – руководилац пројекта
др Љиљана Келемен Милојевић
др Наташа Стурза Милић
др Снежана Пртљага
др Александра Мандић
мр Невена Чолаков
др Љиљана Келемен Милојевић
др Наташа Стурза Милић
др Снежана Пртљага
др Александра Мандић
мр Невена Чолаков
Контакт-особа: доц. др Јелена Пртљага (013/833-420)
Ситуирана у савремени контекст високошколске наставе, хеуристика (етимолошко значење: откриће, проналазак) представља стратегију, под чијим окриљем је сет поступака и техника који заједно чине развојну истраживачку путању.
Предмет истраживања пројекта је употреба хеуристичких стратегија која омогућава више форме истраживања и пружа подршку студентима у стратегијама планирања, праћења свог рада и (само)рефлексије, што чини кључ развијања метакогитивних способности и саморегулисаног учења. Хеуристика иде у корак са ко-конструисањем знања и подржава умрежавање студената и дељење/упоређивање искустава и истраживања око заједничког проблема кроз хоризонталну размену.
Циљ истраживања пројекта је унапређивање квалитета и ефикасности високошколске наставе, интензивирањем употребе хеуристичких стратегија као креативног дизајна у раду са студентима и оснаживање будућих и афирмисаних васпитача за коришћење хеуристике у раду са децом у предшколским установама.
Задаци:
-
проширивање знања и искустава о хеуристици и разумевање потреба и значаја употребе хеуристике за подизање квалитета у развијању реалног програма у вртићима;
-
креирање два инструмента за процену корисности хеуристичких стратегија у настави (процена студената) и у вртићима (процена васпитача);
-
јачање компетенција за употребу разноврсних хеуристичких стратегија кроз игру и учење ‒ у говору, музици и покрету, ликовном изражавању и свету који нас окружује;
-
осмишљавање хеуристичког креативног миљеа – инспиративног окружења за учење и игру.
Теоријски контекст истраживања:
-
изучавање релевантне литературе о хеуристици и њеној примени у настави са студентима и, трансферно, употреби хеуристичких стратегија будућих и афирмисаних васпитача у предшколској пракси.
Планирање и осмишљавање хеуристичког креативног дизајна у настави и у вртићу:
-
-
колаборативни рад професора из дидактичко-методичке групе предмета у креирању хеуристичког дизајна у настави, кроз интегрисани приступ;
-
рад студената у мањим групама, процесно решавање проблема (задатака) употребом хеуристика (Како доћи до еуреке: од прве идеје до „паљења лампице” – фазе хеуристичког процеса: планирање, инкубација, илуминација, верификација); осмишљавање разноврсних решења употребом хеуристичких креативних техника: Можеш другачије, Помодоро техника, Олуја идеја, Наполеон техника; комбиновање традиционалних и хеуристичких метода рада кроз мрежу игре и учења;
-
умрежавање студената и хоризонтална размена идеја и искустава у вези са праксом у вртићу кроз две радионице (1. радионица: осмишљавање нацрта теме/пројекта у раду са децом у вртићу; 2. радионица: размена искустава, рефлексија и путокази за даље унапређивање предшколске праксе).
-